13 March 2014

ESP (ENERGIZING SOY PROTEIN)



Apa itu ESP? 

ESP(Energizing Soy Protein) adalah makanan tambahan iaitu protein soya yang merupakan sebuah blok binaan utama bagi membina kesihatan jangka panjang. Tubuh kita terdiri daripada protein, iaitu tulang, kulit, rambut, otot-otot,organ-organ, plasma. Selain itu, antibodi, enzim, hormon terbentuk daripada protein. Homoglobin yang mengangkut oksigen ke sel-sel yang mana sel-sel dalam jumlahnya lebih kuran 60 trilion untuk membentuk tubuh manusia. Semuanya bergantung kepada protein. 
 
Tujuan utama protein ini adalah untuk :
1) Membina sel-sel baru
2) Menggantikan tisu-tisu tua
3) Menggantikan tisu-tisu rosak


 
Oleh sebab itu, kita memerlukan protein dalam kehidupan kita seharian. Namun begitu, kita juga boleh dapat protein ini daripada 2 kumpulan protein. Yang pertama, kita boleh dapat protein ini daripada makanan yang berasal daripada haiwan seperti daging, ikan, susu, telur. Yang mana dalam kehidupan seharian kita telah ambil tanpa kita sedari. Protein ini lengkap tetapi kandungan proteinnya terhad kerana terdapat kandungan lemak & kolestrol didalamnya. Dalam tumbuh-tumbuhan juga kita boleh dapat protein seperti kekacang dan biji-bijian yang mana dianggap protein yang tidak lengkap.

 
Apa akibatnya kalau dalam dalam badan kita kekurangan protein? Antara penyakitnya ialah anemia, buah pinggang, tekanan darah rendah, kolestrol tinggi dan banyak lagi. Memang benar protien boleh di apati dari ayam, daging, telur dan sumber kekacang namun sangat sukar kita nak pastikan kita boleh mendapat 9 essential asid amino yang sangat penting tetapi tidak boleh dibuat oleh badan. Selain itu pengambilan sumber protien yang berlebihan dari makanan harian turut mendedahkan kita dengan risiko lemak/ kolestrol.

 
Kenapa ESP penting?

 
ESP penting kerana terdapat 9 amino asid penting yang tidak dapat dibuat oleh badan. ESP juga merupakan bahan soya yang terbaik berbanding protein yang diperoleh daripada daging. Selain itu, esp juga bebas kolestrol dan mengandungi lemak yang sangat minimum. Perkara yang perlu dititikberatkan dalam pengambilan ESP adalah ESP ini mempunyai kadar penghadaman yang tinggi dan dapat menyerap terus ke dalam darah. Dan juga ia terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya. ESP juga dapat membantu meyokong sistem imun, mengekalkan tahap kolestrol normal dan menggalakkan kesihatan jantung dan prostat.

1 comment:

  1. saya adalah pengguna tegar esp shaklee. SETIAP hari kalo dop minum rasa tak lengkap breakfast saya. saya sangt suggestkan kepada semua untuk amalkan ESP ni. kulit pun jadi comey kekgi.

    :)

    ReplyDelete