13 October 2012

Jalan Yang Terbaik




Sangat-sangat lama tak mengadap benda alah ni..(my blog)...huhu.Syukur alhamdulillah, blog CW belum pun bersawang..berhabuk & so on~..lalala..Girang hati tidak terkata..Alhamdulillah. Allah dah tunjukkan jalan yang betul, benar dan lurus buat CW.
 Akhirnya, CW kembali bersama di sisi suami tercinta selamanya. Segala derita (kononnya larh!) akhirnya menjadi gula. CW dengan rela hati meninggalkan bumi Selangor dengan meletakkan jawatan di LLM. Cukuplah 4 bulan berulang alik dari Terengganu ke Selangor kerana kerjaya.
 Lantas CW pilih untuk selamanya berada di Terengganu. Rezeki boleh di cari di lain tempat dan di mana-mana pun rezeki itu berada. Terserahlah kepada Allah s.w.t sama ada cepat atau lambat. Lagipun , buat masa sekarang CW perlu merehatkan diri dari sebarang tekanan dan bebanan kerja. Kerana, CW kini hamil 2 bulan. Syukur, Alhamdulillah rezeki dan hadiah yang sangat2 berharga kurniaan Allah s.w.t.






 I'll be mommy soon..Thanks Allah..InsyaAllah, i want to be a great Mommy & A good wife to my husband

07 June 2012

Akhirnya , Kami Bersatu..

Assalamualaikum buat semua teman2 sekalian. Diri ini teramat sibuk sekali untuk menulis di blog tercinta ini. Maklumlah, proses pembinaan sebuah masjid bukannya mengambil masa yang singkat. Sedar tidak sedar, sudah 7 hari saya bertukar status dari cik menjadi puan, dari gadis menjadi seorang isteri. Apa yang saya harapkan daripada proses ini adalah sebuah perhubungan yang kekal hingga ke syurga serta di sulami dengan bunga-bunga cinta dan haruman kasih sayang. InsyaAllah. 

Sejak daripada mengenalinya, impian saya hanya satu, ingin menjadi yang terbaik untuknya, bermulalah dari ikatan pertunangan bukan hanya berakhir di jinjang pelamin, bahkan cita-cita saya untuk bersamanya sangat besar. Ingin menjadikan masjid yang telah terbina ini indah bercahaya dan boleh di ibaratkan dialah iman di dalam masjid kami yang serba indah ini. Saat lafaz sakinah. hati saya berbunga riang bercampur kelegaan yang saya tunggu sehingga saat itu.






Berwalikan bapa tercinta, Wan Muhammad dan juga kekanda menjadi saksi, segala impian termakbul dengan sekali lafaz , "Aku terima nikahnya dengan mas kahwin tersebut itu". Alhamdulillah. Segala bahagia mungkin tidak berkahir di sini, masih banyak lagi lebuhraya yang perlu kami tempuhi. Bahtera rumahtangga bukannya mudah dan tidak juga payah. Hanya si isteri dan si suami sahaja yang perlu cerdik untuk mengemudinya. Indahnya sehingga sekarang tidak dapat saya gambarkan. Buat suami tercinta, Mohd Hafizullah bin Mansor  saya amat menyayangimu dan yang selebihnya biarlah hati ini yang tahu.

17 May 2012

Busana Pengantin Pilihan

Setiap orang punya impian, punya citarasa tersendiri. Tidak kira dari segi apa sekalipun. CW mempunyai minat yang mendalam terhadap fesyen pakaian pengantin dan dahulu pernah memasang impian untuk menjadi pereka fesyen terkenal dan juga memiliki sebuah butik pengantin. Tetapi, itu hanya angan-angan sahaja. Untuk busana pengantin kali ini, CW lebih suka yang mempunyai ciri-ciri islamik yang mana menutup aurat, longgar dan tidak nipis . Selain itu, busana ala-ala Arab juga menjadi pilihan CW. 

Baru-baru ini, seorang senior CW semasa di kampus dulu, Kak Fatni telah melangsungkan perkahwinannya pada 5 Mei 2012. Perkahwinan yang dilangsungkan di sebuah dewan di Putrajaya berlangsung dengan gilang gemilang dan tema perkahwinan Kak Fatni ialah pink. Memang cantik dan sepadan dengan orangnya. Kak Fatni merupakan seorang yang mementingkan fesyen, gaya dan yang penting, menutup aurat. Pernah juga CW chat dengan beliau tentang fesyen Muslimah. Bagi Kak Fatni, dia lebih mementingkan pakaian yang labuh dan tudung juga menutupi dada. CW sangat sukakan penampilan dan gaya berpakaian beliau kerana , fesyen yang digayakannya amat emnepati ciri-ciri muslimah sejati dan lain daripada yang lain.

 Mana tidaknya, Kak Fatni sendiri pernah memberitahu CW yang beliau tidak suka terikut-ikut dengan fesyen semasa dan mengambil ilham daripada barat. Apa sahaja yang digayakannya, sejuk mata memandang , diselitkan pula dengan sikap dan sifatnya yang lemah lembut sebagai wanita muslim. Fesyen yang digayakan Kak Fatni adalah ilhamnya sendiri, malah Kak Fatni merupakan seorang yang berani mencuba sesuatu yang baru. Ditambah pula dengan kariernya sebagai Pensayarah di sebuah Kolej Matrikulasi, menyerlahkan lagi penampilan beliau dan sejuk mata student yang memandang serta yang mendengar syarahan beliau.Selain itu, Kak Fatni juga merupakan keturunan Acheh dan sangat cantik orangnya. 






This is Kak Fatni..Very Beautiful Person..Sweet In Pink..


Busana pengantin pink menjadi pilihan Kak Fatni sangat-sangat cantik. Sangat suka apabila kak Fatni masih kekal dengan imej muslimah, yang mana tudungnya masih litup dan menutupi dada.  Sangat manis. CW juga terpesona dengan solekan yang dikenakan yang masih mengekalkan wajah asli Kak Fatni.



07 May 2012

Barakallahuma Mieza & Yazid

Minggu sudah, 29/4/2012 seorang Opismate CW telah mendirikan Masjid. Sayangnya CW tidak dapat ke majlis Cik Mieza kerana pada waktu tersebut CW berada di kampung halaman. Sekalung Tahniah di tujukan khas buat Cik Meaza dan juga pasangan, Yazid. Semoga Cik Mieza dan suami, berbahagia selalu dan semoga rumahtangga Cik Mieza berkekalan hingga ke anak cucu serta dirahmati Allah selalu. 

Ini adalah balasan  email daripada Puan Nur Hamizah..


Hati Memberi, Tangan Menerima,
Tanda Ingatan Kasih Cik Wan & Cik Umi buat Kami
Semoga Allah memberkati Jasa Semua,
Menunggu tiba hari berbahagia kalian berdua tidak lama lagi.. ^_^



Dia Sangat Suweeettttt!! 

Sekalung Penghargaan  dan ucapan Terima Kasih di atas tanda ingatan dari kawan - kawan yg chomel2 ni dari kami,
Nur Hamizah Karim & Yazid Bin Mat Isa

Hanya Allah yang dapat membalasnya..
Terima Kasih… 

 

 Ini Dia gambar-gambar kiriman Beliau dan Suami....Sangat Cantik Anggun  dan Cun...hehe.

 


Cik Wan Doakan Semoga Puan Mieza & Suami bahagia selalu dalam melayari bantera rumahtangga..Semoga setiap langkah beliau dirahmati Allah serta semoga cepat2 dapat penyeri rumahtangga (cahayamata) 

InsyaAllah..


 

03 May 2012

4 Hari 3 Malam ^__^

Jumaat yang lepas, CW pulang ke kampung halaman untuk menyelesaikan segala urusan tertunggak. Naik pening di buatnye. Siap ada "Master Plan " lagi. Dari hari pertama sehingga hari terahir. Mujurlah CW siap sedia tiket bas dengan lebih awal , tiket pergi dan balik. Jika tidak, kalut la jawapnya. Antara urusan seri paduka baginda yang perlu diselesaikan ialah, Submit Borang Nikah ke Pejabat Agama Daerah , dan juga urusan persediaan perkahwinan seperti ke butik Kay D'riaz, beli tudung baju pengantin dan juga siapkan gubahan hantaran Along dan CW sendiri. Hari pertama, CW berhajat untuk keluar bersama kawan-kawan untuk ke kenduri rakan sekolah iatu Umi Nur Adibah dan juga ke Giant Kuala Terengganu untuk membeli hadiah. Pada awalnya, CW merancang untuk drive sendiri, malangnya Mr, Brown kesayangan telah "diculik" oleh Abang ke Pahang. Adoi, sakit hati. Sangat merindui Mr. Brown tika itu. Terpaksa CW menyusahkan sahabat CW, Syazni untuk pick up CW di rumah. Si Aisyah pula merengek mahu ikut CW keluar, terpaksa mengajaknya keluar bersama.  Bila da pi kenduri, jumpa plak dengan kawan2 lama. Sembang bukan main, terutamanya si Linda, mak aih. Tak sangka. tarikh pernikahan kami sama. Sabar je la. Dua-dua tak dpt nak hadirkan diri. Senyum. Petangnya pula, dan berjanji dengan En Hafiz Liverpool, bakal suami CW a.k.a Tunang tersayang. Venue kami di Restoran Maidah terpaksa CW cancel oleh sebab2 tertentu dan beralih arah ke Restoran Lempeng. Malamnya pula , dipenuhi dengan aktiviti gubah menggubah sehingga pinggang dan seluruh badan sakit. Tema Along, Maroon plus Putih. Berhempas pulas adik perempuannya menyiapkan. Keseorangan, dan setiap 10 minit, supervisor akan memantau  (My mom). 


Keesokan harinya, Ahad pagi-pagi lagi CW keluar untuk menghantar borang Nikah ke Pejabat Agama Daerah Marang. Alhamdulillah semuanya selesai dan menunggu untuk 16 Mei ini . Urusan 16 Mei hanya serahkan kepasa Wali sahaja. CW tidak mampu untuk pulang kerana banyak urusan yang perlu dilaksanakan di sini dan juag untuk menimatkan kos pengangkutan. seterusnya, Mr Brown membawa CW ke Opis lama untuk berjumpa dengan ex Opis Mate dan juga Bos Maheran. Sempat juga meluangkan masa sarapan bersama Kak Huda tersayang, teman lama opis. Agenda seterusnya adalah ke Pusat Bandar k.Terengganu untuk membeli barang-barang gubahan dan juga ke pusat servis Proton untuk complaint tentang Mr .Brown. Malangnya Full Booking dan terpaksa hadir di situ keesokan harinya pula. Kecewa. Petangnya pula, CW membawa Mr. Brown dan anak-anak Udin & Aqilah ke umah nenek. Lama benar tidak menjenguk nenda tersayang, Di raut wajahnya, penuh dengan kesedihan kerana merindui anak-anak beliau. Manik-manik jernih mula bercucuran, Dalam hati hanya mampu berkata " kesian Cek". Where is her Son and daughter? CW dunno. They always busy. Itu je hanya mampu CW luahkan. Kemudian, CW ke rumah Mak Ngah dan Kak Ngah untuk berjumpa Muhaimin dan Wafi.  Malam pula diserikan dengan gubahan aktiviti gubahan dan kali ini, Kak Imah turut membantu. 


Hari ketiga, selepas ke Pusat Servis Proton, CW bersama-sama kakak untuk shopping kain langsir dan segala macam kain-kain. Aisyah meragam inginkan ais krim. Penat untuk melayan kerenah anak sedaraku. Bersabar. Petangnya, CW hanya berehat di rumah lantaran penat menguasai diri dan memenuhi masa lapang dengan aktiviti tidur. Malamnya, masih lagi bersama gubahan. 


Hari terakhir, Dating. Hari ini hanya bersama Dia untuk selesaikan urusan di butik D'riaz. Serta membeli tudung untuk match bersama baju mempelai nanti. Sebelum itu, CW perlu berjumpa dengan kawan-kawan untuk sesi agihan kad kahwin. Sedikit gembira kerana dapat sarapan bersama en. tunang. InsyaAllah selepas ini selalu bersama sarapan.Kh..kih..Tidak sabar untuk menunggu hari bahagia. Malamnya, sangat sedih kerana terpaksa meninggalkan kampung halaman untuk ke Kajang. En Tunang setia di sisi berama menunggu bas sampai. Alhamdulillah CW sampai dengan selamat di sini.

17 April 2012

Cik Wan Kemalangan

Selasa 17 April 2012, Hadapan Shell Sungai Ramal...


Alhamdulillah, bersyukur CW ke hadrat ilahi kerana masih di berikan peluang keemasan untuk hidup di bumi ciptaanNya. Hari ini, Cik Wan terlibat dalam kemalangan jalan raya. Masuk kali ini dah kali kedua. Allah Maha Pengasih dan Penyayang. Entaj bagaiman CW motor yang dinaiki CW terbalik. Ini semata-mata untuk mengelak kereta belakang yang terlalu rapat dengan motor CW. Motor CW terkena bahagian belakang teksi dan CW hilang kawalan lalu terjatuh. Lantas Pemandu teksi tersebut, cepat-cepat menolong dan mengangkat motor CW. CW dihempap motor sendiri. Pada waktu itu hanya Allah yang tahu dan CW hanya menyebut Ya Allah, Ya Allah.

Selepas motor CW dialihkan ke bahu jalan, pakcik teksi tersebut menawarkan untuk menghantar CW ke klinik. CW menolak kerana beliau telah membantu CW. Lagipun beliau juga perlu meneruskan perjalanan untuk mencari rezeki. Pada awalnya, CW ingat tiada kecederaan berlaku ke atas CW. Tiba-tiba terasa pedih pada bahagian kaki. Rupa-rupanya stokin CW koyak dan terdapat luka sebesar syling 50 sen pada bahagian tumit. Lantas, CW menelefon teman serumah CW, Umi untuk meminta bantuan. Bersyukur kerana, pada saat-saat tersebut Umi dan Amy datang membantu. Umi menghantar CW ke Pusat Rawatan Az-Zahrah untuk mendapatkan rawatan.

Sampainya di pusat rawatan tersebut, CW terpaksa menerima injection kerana dikhuatiri akan sawan jika tidak di inject. CW hanya akur walaupun diri CW sangat lemah untuk menerimanya. Akhirnya CW pengsan selepas menerima injection. Memang tidak dapat dinafikan, itulah CW. Sedikit alergik pada injection. Selepas luka di cuci dan di sapu flavin, CW dibenarkan pulang dan mendapat cuti sakit selama satu hari.

Cik Wan hanya mampu menangis. Allah masih panjangkan umur CW. Kali kedua terlibat dengan kemalangan jalan raya, hanya mendapat luka-luka ringan sahaja. Syukur Ya Allah. 

10 April 2012

I'm Back !

Assalamualaikum..Salam sejahtera dan salam 1 Malaysia.. Semoga kamu semua sentiasa di lindungi Allah s.w.t selalu..Sekian lama, lembaran coretan alam maya Cik Wan menyepi. Baru hari ini jari jemari bernafas kembali dan menyusun rentak untuk menulis. Atas segala kesibukan dan mengejar hal-hal dunia menjadi alas an untuk Cik Wan tidak menulis. Mungkinkah berbulan-bulan?. Mungkin. Sejak bekerja sepenuh masa di sini, jarang sekali Cik Wan membenarkan diri Cik Wan melakukan urusan-urusan tidak rasmi seperti dahulu. Online Business sudah lama menyepi. Jika ada permintaan, Cik Wan mohon kakak untuk menguruskannya. Banyak perkara terjadi sepanjang kemalasan Cik Wan untuk mengemaskini Blog ini. Ingin sahaja Cik Wan ceritakan semuanya. Namun, kekangan masa, tenaga, dan sebagainya menjadi alas an yang tidak di terima dek akal. Jadi, Cik Wan telah membuat keputusan untuk menyenaraikan segala perkara yang berlaku sepanjang Cik Wan “berpuasa” dari menulis Blog. Berikut adalah “Berita pahit, manis, masam, panas, sejuk dsb” untuk tatapan kalian semua.

Berita Manis:

1. Cik Wan telah menerima anak saudara lelaki yang diberi nama Wan Muhammad Fawwaz (2.4.2012)

2. Cik Wan berjaya mendapatkan sebuah kereta Saga FLX yang CW namakan Mr. Brown 28.3.2012 dan 2 hari bercuti di kampung CW keluar dating dengan beliau dan juga Mr. H. Kami bertiga telah ke Bandar k.Trg untuk membeli barang-barang kelengkapan perkahwinan. Senyum melebar Mr. Brown.

3. 23.3.12 Malam BKSS Arabian Nite. CW dan teman-teman pada malam itu persis muslimah sejati berjubah dan bertudung ala-ala arab dengan percikan mekap hasil tangan yang tidak berseni ini.

4. Tanggal 1 Mac 2012 , En. Tunang mula bekerja di tempat baru iaitu di Kenyir Lake. Pengkalan Gawi, Kuala Berang. Semakin lama , semakin jauh perjalanan untuk ke tempat kerja. Apa pun, Tahniah buat Kesayangan saya, En. Mohd Hafizullah.

Berita Pahit:

1. 8.4.12 CW telah meninggalkan dan ditinggalkan Bas semasa sedang menunggu bas untuk pulang ke Kajang dan berlakunya adegan kejar mengejar bas pada malam tersebut

2. Laptop CW mengalami sakit kronik yang boleh di ubati dan sekarang telah bernafas seperti biasa serta semakin cun melecun

Berita Coming Soon:

1. InsyaAllah, tanggal 1 Jun 2012, CW akan melangsungkan pernikahan dengan insan tersayang iaitu Mr.H..untuk pertama kalinya. CW mohon doa dari kalian semua untuk mendoakan yang terbaik dan semoga majlis tersebut berjalan dengan lancar.

Dan banyak lagi berita-berita lain yang CW tidak sempat untuk senaraikan. Kesemua di atas adalah yang sempat CW sampaikan.

10 January 2012

~~~Bride's Death in SUJUD~~~


True Strory Told By Shaykh
"Abdul Mohsen al Ahmad",
it Happened in Abha (the capital of Asir province in Saudi Arabia)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" After Performing Salat Al Maghrib,
She Put Her Make-Up,
Wore Her Beautiful White Dress Preparing Herself For Her Wedding Party,
Then She Heard The Adhan Of ‘Ishaa
And She Realized That She Broke Her Wudu
She Told Her Mother :
“ Mother, I Have To Go To Make Wudu And Pray ‘ Ishaa ”
Her Mother Was Shocked :
“Are You Crazy ? !!
Guests Are Waiting For You,
To See U !
What About Your Make –Up ?
It Will Be All Washed Away By Water !! ” Then She Added
” I Am Your Mother And I Order You Not To Perform Salah Now !
Wallahi if You Make Wudu Now,
I Will Be Angry At You ”
Her Daughter Replied :
” Wallahi I Won’t Go Out From Here Till I Perform My Salah !
Mother You Must Know That
" There is No Obedience To Any Creature in Disobedience To The Creator." !!
Her Mother Said :
” What Would Our Guests Say About You When You'll Show Up in Ur Wedding Party Without Make-Up ? !
You Won’t Be Beautiful in Their Eyes !
And They Will Make Fun Of You ! ”
The Daughter Asked With A Smile :
” Are You Worried Because I Won’t Be Beautiful in The Eyes Of Creations ?
What About My Creator ? !
I Am Worried Because,
if I Miss My Salah,
I Won’t Be Beautiful in His Eyes
” She Started To Make Wudu,
And All Her Make-Up Was Washed Away,
But She Didn’t Care
Then She Began Her Salah
And At The Moment She Bowed Down
To Make Sujud,

She Didn’t Realize That it Will Be Her Last One !
Yes ! She Died While in Sujud !

What A Great Ending For A Muslimah
Who insisted On Obeying Her Lord !
Many People Who Heard Her Story
Were So Touched !!
She Put Him And His Obedience
First in Her Priorities,
So He Granted Her The Best Ending
That Any Muslim Would Have !
She Wanted To Be Closer To Him,
So He Took Her Soul in The Place
Where Muslim Are The Closest To Him !

SubhanaAllah !

She Didn’t Care if She Would Be Beautiful in The Eyes Of Creatures
So She Was Beautiful in The Eyes Of Her Creator !

imagine if You Are in Her Place !
What Will You Do ?
What Will You Choose :
Pleasing Creations Or Your Creator

Do You Guarantee
That You Will Live For
The Next Minutes ? Hours? Months? !!
No One Knows When Their Hour Will Come ?
Or When Will They Meet Angels Of Death ?
So Are You Ready For That Moment ?

~What Do You Choose :
Pleasing Yourself By Non Wearing Hijab
Or Your Lord ?
Are You Ready To Meet Him Without Hijab ?
And What About You,
Sister Who Are “ in Relationship”
Or “ Open Relationship ”,
Are You Ready To Meet Your Lord
Today ? Tomorrow ? !
What Do You Choose Pleasures Of This Dunya Or Pleasures Of Akhirah ?!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
May Allah Guide Us All To What Pleases Him And Grant Everyone Who is Reading These Lines Good Ending,
Ameen Ya Rabbul Alameen