10 February 2014

VITAMIN UNTUK KECERDASAN OTAK

Kata orang, badan sihat otak cergas. Ramai yang setuju dengan pernyataan ini. Jika badan sakit atau tidak sihat, otak tidak mampu menjalankan tugasnya dengan baik. Bukan? Otak merupakan aset terpenting dalam tubuh badan kita. Tahukah anda, otak juga memerlukan makanan. Eh, bukan ye ke. Bukan otak yang makan, tetapi makanan yang kita makan untuk meransang otak menjadi lebih cerdas dan dapat menyediakan minda dan akal yang tajam. Pendek kata, pintar dan cerdik.

Secara umumnya, terdapat pelbagai jenis makanan untuk meransang minda yang cergas , dan pintar. Antara makanan yang boleh meningkatkan daya ingatan pada otak ialah :




  1. Sayur-sayuran berdaun  -Sayuran berdaun hijau dipercaya dapat meningkatkan daya ingat dalam jangka panjang. Bayam, selada, brokoli, kembang kol dan kubis adalah beberapa jenis sayuran hijau yang mengandung banyak vitamin dan mineral yang dapat membantu menjaga kesehatan keseluruhan sistem tubuh.
  2. Makanan sunnah seperti, madu, kurma, dan kismis dapat meransang sel-sel otak berkembang
  3. Produk tenusu - hasil tenusu seperti susu lembu, susu kambing, keju dan lain-lain dapat membantu meransang otak yang cergas kerana mengandungi kalsium dan asid amino yang diperlukan oleh otak
  4. Kekacang - Mengandungi lemak yang baik untuk tubuh badan dan mengandungi sumber Vitamin E yang bagus selain utk otak ianya bagus untuk jantung yang sihat. Salah satu kekacang yang mengandungi sumber Vitamin E ialah soya
  5. Teh hijau- Polifenol dalam teh hijau merupakan antioksidan kuat yang dapat mencegah kerosakan sel-sel otak. Teh hijau dapat meningkatkan memori dan menajamkan fikiran. 
  6. Minyak Ikan -  Ikan merupakan sumber asam lemak omega-3, yang bukan  hanya baik untuk jantung, tetapi juga membantu meningkatkan daya ingatan. Asid lemak omega-3 juga dapat meningkatkan fungsi sel otak. Biasanya asid lemak omega-3 selalu kita temui dalam makanan berikut: herring, salmon, tuna, mackerel, halibut, teri, dan sardIn.

Shaklee Omega Guard RM136 (90 CAPSULES)  merupakan minyak ikan yang terbaik di dunia. Diekstrak daripada ikan laut air sejuk diperairan negara Jepun. Minyak ikan ini bukan diperbuat daripada hati ikan. Omega Guard adalah 3 kali lebih tumpat daripada ketumpatan hati minyak ikan. Berbanding dengan produk lain, Omega Guard Shaklee merupakan minyak ikan paling tulen dunia yang mengandungi rangkaian spektrum pebuh 7 jenis asid lemak Omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA , ALA dll. Satu kapsul membekalkan 905mg asid lemak , omega  3 EPA dan HDA. Shaklee Omega Guard sangat istimewa kerana melalui proses penyulingan  poprietari 3 molekul.

Kenapa Ikan Laut Air Dalam?
Penyelidikan lanjut mengenai ikan air laut sejuk menunjukkan ikan dari air laut sejuk mengandungi asid lemak tepu yang sangat tinggi  iaitu EPA dan DHA yang boleh merendahkan lemak dalam darah, menurunkan pengumpulan patlet darah dan melambatkan pembentukan thrombus , merawat penyakit lelah dan alahan kulit dengan berkesan.

Omega 3 mempunyai fungsi penting dalam:
-Mengurangkan risiko sakit jantung
-Anti radang -menyokong fungsi sendi
-Mengurangkan simpton alahan
-Membaiki kulit kering dan garis halus
-Memelihara kesihatan otak

Kelebihan Minyak Ikan Shaklee :
  • Asid Lemak 
  • Mencegah penyakit saluran darah dan strok       
  • Membantu tumbesaran dan perkembangan otak janin dan membantu memori  
  • Meningkatkan Sistem Imun dan menyihatkan paru-paru
  • Menentang Kanser
  • Memelihara fungsi-fungsi sendi
  • Mencegah imsonia dan membantu mengurangkan tekanan.


No comments:

Post a Comment