06 March 2009

X-TrimT' 09 PERMATA UM







Pada 27 Feb hingga 1 Mac 2009, PERMATA UM telah mengadakan Ekspedisi Rimba Ilmu Mahasiswa Terengganu (X-TRIMT), yang bertempat di Kem Sri Raudah, Gombak Selangor Darul Ehsan. seramai 57 orang pelajar telah menyertai xpdc ini. pelbagai xtvt telah dilakukan dengan jayanya. namun begitu, terdapat beberapa xtvt yang terpaksa di batalkan atas sebab-sebab tertentu. Ikuti Diari sepanjang X-TRIMT 09 :

27 Feb 09 :

pada jam 9.30 pagi kami, ajk yang terlibat bertolak ke kem sri raudah untuk membuat persediaan awal. Terdapat lebih kurang 7 orang ajk iaitu saya sendiri, liza, nora, rusydi, sani, yusof & kak ja. Sesampainya kami di KSR, sungguh tertarik hati melihat persekitaran kem tersebut.

Pada jam 9.00 mlm, peserta & ajk yg lain sampai. para peserta diberikan masa selama 1 jam untuk rehat dan menikmati makan malam.

10.30- aktiviti pada malam tersebut ialah Night Walking. selepas mendengar taklimat drpd jurulatih kami, iaitu Abg Sam, kami memulakan pengembaraan. Terasa penat juga kerana kami mendaki bukit yang terlalu tinggi lebih kurang 90 darjah. peserta-peserta kepenatan dan ada juga yang mengeluh kerana baru je sampai, tapi dah mulakan xtvt. tetapi, bagi saya itu adalah satu cabaran. kami berehat di puncak bukit. kemudian, kami meneruskan pengembaraan dengan menuruni bukit yang agak curam. nasib saya pada malam itu agak malam. jam tangan yang saya pakai terputus talinya dan beg yang saya sandang juga rosak. Agak panik juga saya. dan saya juga hampir-hampir terjatuh. nasib saya agak baik kerana Allah masih sayangkan saya. saya sempat berpaut pada pokok untuk mengelakkan jatuh. selepas menuruni bukit yang agak curam, kami berehat di sebuah kawasan lapang sambil menikmati keindahan malam serta berzikir memuji Allah. Yusof mengetuai bacaan Zikir tersebut.
selepas itu, kami memulakan perjalanan untuk pulang ke kem. Alhamdulillah pengembaraan sepanjang malam selamat. tetapi yang melucukan ialah peserta wanita. Mereka digigit pacat. itulah satu kenangan manis buat mereka.

12.30 tgh mlm-minum malam dan tido.



28 Feb 09

8.00 pg- kami melakukan sedikit senaman ringkas yang diketuai oleh Ehsan. seterusnya, sewaktu menanti ketibaan abg Zafar iaitu jurulatih untuk Jungle Trekking dan Repelling, Abg sam dan Abg Hafiz mengajar kami beberapa jenis permainan dan senaman. antaranya ialah tepuk kasih sayang, senman gorilla dan sebagainya.

8.30 pg-kami memulakan perjalanan untuk xtvt Jungle Trekking dan Repelling.

No comments:

Post a Comment